GRAĐANSKA KONTROLA POLICIJE PODRŽALA NAPORE UPRAVE POLICIJE U VEZI SA POBOLJŠANJEM BEZBJEDNOSTI U SAOBRAĆAJU

GRAĐANSKA KONTROLA POLICIJE PODRŽALA NAPORE UPRAVE POLICIJE U VEZI SA POBOLJŠANJEM BEZBJEDNOSTI U SAOBRAĆAJU
04 May

GRAĐANSKA KONTROLA POLICIJE PODRŽALA NAPORE UPRAVE POLICIJE U VEZI SA POBOLJŠANJEM BEZBJEDNOSTI U SAOBRAĆAJU

Podgorica, 4. maj 2018. godine - Građanin M.M. uputio je inicijativu Savjetu za građansku kontrolu rada policije da preispita iz kojeg razloga nadležni organi postupaju nesavjesno postavljajući neprimjereno veliki broj usporivača saobraćaja tzv. “ležećih policajaca” u Glavnom gradu Podgorici, jer kako je naveo isti ne služe svrsi samo nanose štetu građanima i zapošljenima kojima vožnja u glavnom gradu spada u opis posla. Istakao je da “ležeći policajci” negativno utiču na zdravlje građana jer razdražuju vozače, štete kičmi, povećavaju troškove održavanja vozila i potrošnju goriva u ekološkoj državi. Građanin je uputio Savjet da zatraži podatke o saobraćajnim nesrećama i nezgodama u Podgorici za 2017. i neku godinu prije odakle se može zaključiti da ovi usporivači saobraćaja ništa ne pomažu. Uputio je Savjet i na ovaj link, uz konstataciju da je nakon informacije iz istog u gradu postavljeno bar još 10 novih ležećih policajaca.

Savjet se obratio Sekretarijatu Glavnog grada Podgorica za komunalne poslove i saobraćaj i Sektoru policije opšte nadležnosti i Odsjeku za bezbjednost drumskog saobraćaja Uprave policije interesujući se, između ostalog, za ova pitanja (1) koje se sve mogućnosti razmatraju u pogledu povećanja bezbjednosti u saobraćaju a kroz smanjivanje brzine kretanja motornih vozila u stambenim zonama i u blizini škola i dječijih vrtića i povećanja preglednosti i vidljivosti pješaka; (2) da li postavljanje montažnih izbočina na kolovozu (tzv. “ležećih policajaca”) prati odgovarajuća analiza opravdanosti i projekat i može li se konstatoivati da su isti postavljeni u skladu sa pravilima struke; (3) da li se vodi evidencija o postavljanju i održavanju tzv. ležećih policajaca i koji je njihov ukupan broj; (4)  koje su visine montažne izbočine i da li je to u skladu sa evropskom praksom; (5) da li se, u praksi, registruju i koji propusti i nedostaci u korišćenju ove mjere posebno u pogledu pojave zdravstevnih problema korisnika motornih vozila i oštećenja motornih vozila; (6) da li su na svim lokacijama montažne izbočine odgovarajuće i primjerene visine; (7) da li je prelaz motornih vozila preko montažnih izbočina siguran i udoban čak i pri brzini od 5 ili 10 km/h; (8) da li je razmatrana mogućnost da se montažne izbočine postavljaju na kolovozu čitavom njegovom širinom jer se u praksi dešava da oni nemaju posebnog uticaja na ponašanje motociklista u saobraćaju; (9) da li je poznato da li su tzv. “ležeći policajci” postavljeni u blizini zdravstvenih ustanova, posebno Urgentnog centra i Zavoda za hitnu medicinsku pomoć; (10) da li se može konstatovati da su propisno postavljeni saobraćajni znaci koji blagovremeno ukazuju tj. upozoravaju vozače motornih vozila da nailaze na izbočinu (platformu) na putu i da li su sprovedene odgovarajuće provjere s tim u vezi i (11) da li su razmatrane i koje određene alternative za smanjenje brzine kretanja vozila.

Glavni grad Podgorica - Sekretarijat za komunalne poslove i saobraćaj detaljno i korektno je odgovorio na sva postavljena pitanja i odgovor dostavljen Savjetu je dostupan ovdje

Uprava policije – Sektor policije opšte nadležnosti, između ostalog je navela, da su u prethodnom periodu pojedini centri i odjeljenja bezbjednosti (CB/OB) upućivali zahtjeve za postavlanje usporivača brzine na određenim lokacijama nadležnim oštinskim organima, od kojih veći broj na zahtjev građana, mjesnih zajednica, obrazovnih ustanova, NVO sektora itd. Detaljna informacija Uprave policije, i pregled po opštinama, dostupna je ovdje.

Savjet posebno pozdravlja najavu Uprave policije da u cilju poštovanja ograničenja brzine kretanja pored svakodnevnih aktivnosti koje realizuju kroz prisustvo saobraćajnih patrola, radi na Projektu uvođenja stacionarnih sistema za mjerenje brzine kretanja vozila u pokretu koji će biti postavljeni na 73 lokacije koje su prepoznate kao kritične, odnosno na kojima se dešava veći broj saobraćajnih nezgoda.

Savjet je Upravi policije ukazao na potrebu da se upotpuni odgovor pa je pomoćnik direktora Uprave policije dostavio dopunu, koja je dostupna ovdje.

Savjet je javno objavio odgovore Sekretarijata Glavnog grada Podgorica za komunalne poslove i saobraćaj i Uprave policije Crne Gore kako bi i na taj način podstakao javnu diskusiju o bezbjednosti saobraćaja, interesovanje građana, stručne javnosti i donosioca odluka ali i razgovor o mogućim alternativama za smanjenje brzine kretanja vozila.

Imajući u vidu ukupnu saobraćajnu kulturu u Crnoj Gori Savjet je podržao i pozdravio  sve aktivnosti Uprave policije u vezi sa zahtjevima prema organima lokalnih samouprava za postavljanje usporivača saobraćaja ocjenjujući da oni doprinose bezbjednosti građana. 

Savjet je pozvao nadležne organe lokalnih samouprava da kroz konsultovanje struke i zdravstvenih ustanova provjere osnovanost i cjelishodnost postavljanja tehničkog sredstva za usporavanje brzine u neposrednoj brzini objekta hitne medicinske pomoći.

Savjet je pozvao nadležne organe lokalnih samouprava da osiguraju, bez daljeg odlaganja, postavljanje odgovarajuće signalizacije koja blagovremeno upozorava vozače da nailaze na izbočinu (platformu) na putu. Savjet je pozvao lokalne samouprave i da razmotre i druge alternative u vezi sa usporavanjem brzine, posebno češće postavljanje uređaja za snimanje podataka o brzini vožnje.